(Calitatea realizării) ©

Calitatea realizării unui produs software vizează de fapt calitatea ciclului de dezvoltare a produsului, adică nivelul de calitate al etapelor care alcătuiesc ciclul de dezvoltare. Se ştie că dacă avem nişte becuri legate în serie, vor fi aprinse toate, dacă toate becurile sunt în stare de funcţionare. Dacă un bec este ars, nici un bec de pe sârmă nu se va aprinde. Tot aşa este şi în cazul ciclului de realizare a unui produs software. Dacă o etapă din ciclul de dezvoltare nu decurge cum trebuie, produsul este compromis. Cine vrea să repare ce s-a realizat defectuos, trebuie să ştie că va face cheltuieli.
Cheltuielile sunt cu atât mai mari cu cât se descoperă mai târziu greşeala. Dacă au fost greşite specificaţiile şi ne dăm seama după asamblarea finală a proiectului, a face corecţii înseamnă de fapt a lua totul de la capăt, adică, altfel spus proiectul este compromis şi la revedere.
Eu consider că fiecare etapă din ciclul de dezvoltare este foarte importantă şi trebuie făcută:
- de profesionişti adevăraţi,
- cu asumarea responsabilităţii,
- prin predare-primire oficială a livrabilelor dacă îndeplinesc cerinţele de calitate,
- efectuarea de controale de calitate în timpul derulării etapei,
- cu participarea activă pe linia calităţii a managerului de proiect.
Nimeni nu aşteaptă argumente, chiar solide din care să rezulte că nu s-a făcut un livrabil. Tot timpul, managerul de proiect de realizare a produsului software trebuie să înţeleagă că finanţatorul plăteşte pentru livrabile de foarte bună calitate executate la termene şi nu pentru vorbe meşteşugite din care rezultă că nu s-a făcut ceea ce trebuie.
Cine porneşte la drum cu o echipă de foarte bună calitate, cu specialişti foarte bine pregătiţi, cu caracter şi cu experienţă, nu va avea probleme majore în:
- a respecta termen,
- a primi livrabile,
- a face procese verbale de predare-primire,
- a asigura calitatea proceselor şi livrabilelor.
Trebuie spus că nu există în nici un caz situaţia în care ciclul de dezvoltare s-a realizat la cele mai înalte standarde şi produsul software să fie prost calitativ, cum nu există niciodată situaţia ca realizarea ciclului de dezvoltare să se fi făcut în dorul lelei, dar produsul software să fie de calitate excepţională. Experienţa arată că derulând activităţile aşa cum scrie la carte, cu responsabilitate şi mai ales sub supravegherea atentă a managerului de proiect, există şansa de a derula ciclul de dezvoltare cu succes. Orice altă abordare înseamnă riscuri imense, iar ceea ce ni se întâmplă cu autostrăzile şi cu Cazinoul din Constanţa sunt mostre suficient de convingătoare că managementul de proiect are carenţe insurmontabile.



                                                                                                                                                                                                    Înapoi