Deespre ce este vorba? Pur si simplu, despre modul in care fiecare solutioneaza o problema. CAZUL 1. O persoana a primit sarcina de serviciu de a face exact ce trebuie pentru a se realiza un afis pentru o conferinta internationala. Persoana: - a proiectat afisul - a obtinut avizul ca este ceea ce trebuie - a identificat firma care sa-l tipareasca - a platit - a ridicat marfa - s-a prezentat cu teancul de afise, gata sa fie lipite pentru a anunta evenimentul. Iata un exemplu de cum se rezolva profesional o problema. de la cap la coada. Se porneste de la un punct, se inchide bucla, raportand ca treaba a fost facuta. daca este facuta si foarte bine, bucla s-a inchis cu succes. CAZUL 2. O alta persoana primeste ca sarcina sa poarte o corespondenta pentru a obtine inscrierea unei reviste intr-o baza de date. Persoana zice ca a transmis in format electronic documentatia. Zice ca a asteptat. N-a zis nimic despre ceea ce a facut. A trecut timpul, cam un an si vazand sefii ca nu se intampla nimic, atunci cand a aparut o situatie critica, persoana care a primit sarcina, a fost chestionata. Persoana: - a zis ca a trimis documentatia - nu poate justifica pentru ca a sters e-mailurile de corespondenta - nu are niciun semnal. Se vede ca un astfel de mod de lucru nu are cum sa inchida vreo bucla. daca a primit de facut ceva, trebuia: - sa trimita documentatia - sa astepte un timp rezonabil - sa informeze ca destinatarul nu reactioneaza - sa retrimita documentatia si o scrisoare din care sa reiasa ca a asteptat - sa astepte - sa vada daca procedura sa este corecta - sa solicite ajutor - sa prezinte tot timpul documentatia care sa arate ca face treaba bine si mai ales ca partenerul de corespondenta nu-si face treaba - sa solicite altceva sau alt mod de a solutiona. CAZUL 3. Tot o persoana, primeste de facut un material de prezentare a unui eveniment. Persoana: - vine si cere detalii - realizeaza o schita extrem de sumara - vine si cere aprobare pentru schita, de fapt vrea sa discute sa primeasca sugestii mai detaliate, adica chiar textele pe care trebuia sa le realizeze - vine exact cu ceea ce a avut initial la care a adaugat ceea ce a aflat la discutia precedenta - solicita noi formulari, noi texte - reitereaza drumul, pana cand are un text pe care i l-a dat cel care i-a solicitat sa scrie persoana textul, persoana care NU scrie, vorbeste, vorbeste si iar vorbeste. O astfel de persoana inchide bucla prin cel care i-a dat sarcina si nu este in stare sa solutioneze o problema din proprie initiativa. nu are idei. Nu intelege despre ce este vorba. Periculos este atunci cand persoana se doreste foarte activa si se ofera sa faca de toate, iar atunci cand altii ii fac treaba, se lauda ca a facut-o el, chiar fara a fi ajutat. CAZUL 4. O persoana este prezenta la toate discutiile in echipa. Se dau probleme. Unii se ofera. Altii sunt numiti. El scapa de fiecare data. Daca si-ar reprima aprecierile tot ar fi bine. El, nefacand nimic, nu inchide nicio bucla. Insa, caci exista si un insa, face aprecieri. Daca ar fi executat el cutare problema, ar fi avut o solutie cu mult mai buna. Nu da acea solutie. Si tot asa despre toti colegii. Nu o face in fata lor, ci pe la colturi. CAZUL 5. Un sef vrea ca o persoana sa-i solutioneze o problema, pe care nu o explica bine si nici complet si nici corect. Numeste pe cineva. oricat se straduie persoana, nu reuseste. Este apostrofat de sef. Gresala executantului este ca nu cere astfel lamuririle sa se vada ca seful nu stie despre ce este vorba sau sa se duca la altcineva care poate sa spuna cu exactitate care este problema si daca se poate sa obtina chiar indicatii pentru a solutiona. Perosna trebuie sa inchida bucla si sa faca acest lucru fara a iesi sifonat, ci demn, sa puna ordine in lucruri. Nu este bine nici sa execute prost asa cum cere seful pentru a-l pune pe acesta intr-o situatie delicata in fata sefilor acestuia... CAZUL 6. Perosna primeste o problema definita corect, din punct de vedere a continutului, a termenelor si a resurselor. Solicita tot felul de amanari, invoca tot felul de motive. Taraganeaza. O astfel de persoana nu va inchide in vecii-vecilor vreo bucla, daca este lasat sa o faca singur. Este nevoie de masuri in forta, de amenintari, de ton foarte ridicat, fara sanctiuni care nu au efect asupra unei persoane care nu sta bine de loc cu etajul superior. Arta managerului este aceea de a vedea la ce este bun fiecare, unde este eficient fiecare, astfel incat sa dea fiecaruia problema pe care fiecare este in stare sa o rezolve.SA INCHIDA BUCLA DIN PROPRIE INITIATIVA. daca i se pune in spinare unuia mai mult decat acesta poate duce, evident ca nu va solutiona, nu va inchide bucla. Acum depinde si ce vrea un sef. daca vrea eficienta, alege omul potrivit pentru a solutiona problema potrivita, pentru a inchide bucla. Daca vrea sa se autovictimizeze siu sa traga el ca boul in jug pentru toti, pentru a arata cate poate face el, atunci va da sarcini grele celor ce nu pot face bine nici sarcini de nivel mediu si atunci va fi tot timpul asaltat de tot felul de intrebari, va da tot felul de detalii. va face munca celorlalti din echipa. Asa isi doreste. sa nu inchida nimeni nicio bucla. Sa le inchida el pe toate. Vai, steaua lui... |