Ion IVAN Ion IVAN Ion IVAN
Diverse structuri de planuri de invatamant

Promotia 1987 - 1992

Disciplinele

Analiza


Anul I
Economie politica
Statistica teoretica si economica
Matematica
Tehnologie industriala ai agricola
Istorie economica
Probleme fundamentale ale istoriei Romaniei
Limba straina
Geografie

Anul al II - lea
Economie politica
Statistica economica
Matematici aplicate în economie
Programare pe calculator
Filosofie
Drept si legislatie economica
Limba straina
Practica in productie

Anul al III - lea
Contabilitate generala
Finante, credit, circulatie baneasca
Previziune economico - sociala
Statistica ramurilor economice constructii si transporturi
Cercetari operationale in economie
Sisteme electronice de calul

Anul al IV - lea
Management
Previziune si conducere micreconomica
Analiza statistico-economica in industrie
Demografie
Programe aplicative
Analiza si proiectarea sistemului informational
Istoria gandirii economice
Sociologie

Anul al V - lea
Economie mondiala
Analiza statistico-economica in agricultura si comert
Cibernetica economica
Sisteme informationale si banci de date
Teoria deciziei si logica decizionala
Ingineria programarii
Programe in limbaje evoluate
Sisteme de operare pentru microcalculatoare

Inainte de Revolutie, Facultatea de Planificare si Cibernetica Economica, oferea unui numar de cinci serii de studenti, o pregatire rezultata din contopirea a doua specializari, una de succes care era cea de informatica - cibernetica si, respeciv, specializarea de planificare, initial data sub forma unor texte desprinse din legi si experiente bazate pe un empirism exacerbat, in care demonstratiile era inlocuite de fraze desprinse din teoria economica socialista unde era suficienta sa se aminteasca de legi obiective, de superioritatea noii orinduiri sau sa se enumere tot felul de sabloane care nu mai lasau loc la niciun rationament sau la o fundamentare stiintifica.
Parca este un facut, sa fie distruse toate constructiile facute bine, a caror eficienta a fost dovedita de viata. Absolventii facultatii de Cibernetica si Statistica erau cautati pe piata pentru ca stiau si economie si stiau si informatica, iar soliditatea cunostintelor lor de matematica ii faceau de neinlocuit in banci, in centre de calcul dar si in compartimente de planificare bazata pe modelare din institutii centrale. Multi dintre absolvecti erau cercetatori la ICI sau lucrau cu mare succes la CSP sau DCS sau chiar in sectoare extrem de sensibile de siguranta natiuonala.
Aparitia a numeroase discipline de planificare, cu totul diluate, peste noapte, insotita de existenta unor cadre didactice cu nivel de performanta scazut, lucru dovedit prin incapacitatea de a sustine teze de doctorat si de a urca pe treptele carierei didactice la conferentiar sau la profesor, au facut ca totul sa se dilueze si sa adanceasca prapastia intre ceea ce oferea latura planificarii, ca specializare, de nivelul foarte ridicat impus de profesorii care predau disciplinele de Cibernetica Economica, Limbaje de Programare, Programe Aplicative, Teleprelucrare, Sisteme de calcul si Sisteme de operare. Au aparut si discipline ca Planificarea Economiei Nationale, Planificarea teritoriala, Planificare la nivel miciroeconomic, Planificarea intreprinderii si tot asa, discipline care din cate ziceau studentii, aveau extrem de multe lucruri care se repetau si nu utilizau un aparat matematic elevat desi Planul cincinal in Franta avea la baza modele matematice extreem de elaborate. Chiar si o carte adusa de mine din URSS, care era o traducere a cursurilor de planificare ce se predau la o universitate din Moscova, era intesata de amtematica. Desi am imprumutat aceasta carte unui coleg de la o disciplina de planificare nu am vazut niciodata sa fi folosit cva din ea la cursurile sale. Venirea in catedra de Planificare a tinerei Luminita Constantin, absolventa de Cibernetica, a determinat o schimbare importanta, numai ca erau prea multi cei inchistati intr-un trecut fara orizont. Ceea ce a fost si mai dramatic era legat de faptul ca un profesor de planificare, la iesirea sa la pensie a zis:Nici nu stiti voi, ce pierde stiinta planificarii cu plecarea mea! Se mai intampla cand oamenii pierd contactul cu realitatea.
Venirea revolutiei a adus schimbari dramatice in planurile de invatamant. Se simtea nevoia improspatarii invatamantului universitar prin:
- trecerea la o durata de 5 ani
- adancirea specializarilor
- alinierea la invatamantul din marile univeristati ale lumii
- cresterea exigentei predarii
- orientarea spre creativitate
- cresterea complexitatii problematicii
- adaptarea la cerintele pietii.
O promotie de studenti care a inceput facultatea in anul 1987, astfel incat anii al III-lea, al IV-lea si al V-lea au fost structurati cu planuri de invatamant noi, a trebuit sa recupereze dramatic noi cunostinte, astfel incat diploma obtinuta sa fie in concordanta cu ceea ce oferea ca titulatura, adica absolvent al Sectiei de Informatica Economica. Gandit pentru 4 ani, apoi reformat la 5 ani, planul de invatamant nu avea cum sa fie altceva decat o concatenare din doua programe, unul vechi, ireversibil si altul nou, in devenire.


Promotia 1997-2002

Disciplinele

Analiza


Anul I
Algebra liniara
Istoria economieinationale / Filosofie
Economie politica
Analiza matematica
Bazele programarii
Sisteme de calculsioperare
Bazele statisticii
Bazele tehnologiei
Limba straina
Sport

Anul al II - lea
Drept civil
Elemente de probabilitati si statisticamatematica
Finante moneda
Bazele contabilitatii
Programarea calculatoarelor
Management
Baze de date
Cercetari operationale
Analiza sistemelor
Limba straina
Educatie fizica

Anul al III - lea
Structuri de date
Contabilitateaintreprinderii
Probabilitati si statistica matematica / Econometrie / Matematici speciale
Microeconomie
Sisteme de operare
Limbaje evoluate de programare
Analiza si proiectarea sistemelorinformationale economice
Algoritmisilogicamatematica
Limbaje de asamblare
Finantele intreprinderii
Practica de specialitate

Anul al IV - lea
Teleinformatica
Previziune macroeconomica
Proiectarea sistemelorinformatice economice
Ingineria programarii
Sisteme de gestiune a bazelor de date
Analiza statistica economica a firmei
Cibernetica economica
Proiectarea sistemelor informationale economice
Programe aplicative
Inteligenta artificiala si sisteme expert
Practica de specialitate

Anul al V - lea
Programe aplicative
Inteligenta artificiala si sisteme expert
Matematici actuariale / Demografie
Marketing / Tranzactii internationale / Dreptul afacerilor
Grafica interactiva / Elemente multimedia / Simularea proceselor economice
Istoria gindirii economice / Gestiunea previzionala a firmei

Pe durata celor cinci ani se observa o imbunatatire accentuata de prezenta in planul de invatamant a disciplinelor de matematica dar si a numeroase discipline de informatica. Apar insa si discipline care reflecta raportul de forte dintre actedre, accentuarea prezentei disciplinelor predate de factori cu functii de conducere la nivelul facultatii. De asemenea, se pune accent pe capacitatea studentilor de a alege o serie de discipline, functie de optiunile lor, mai ales ca acestia au o imagine mai clara asupra sansei de a merge pe piata muncii functie d aptitudini si de obiectivele urmarite. Aceasta abordare a determinat o noua viziune asupra modului de a dezvolta competitia intre cadrele didactice care doreau sa impuna noi discipline.


Promotia 2006 - 2008

Disciplinele

Analiza


Anul I
Algebra
Bazele tehnologiei informatiei
Contabilitate
Economie
Statistica I
Teoria dreptului
Educatie fizica si sport
Limba engleza I
Analiza matematica
Bazele programarii
Cercetari operationale I
Sisteme de operare
Statistica II
Eucatie fizica si sport
Limba engleza II

Anul al II - lea
Micoreconomie
Statistica matematica si probabilitati
Sistemul conturilor nationale
Antreprenoriat in comert, turism, servicii
Algoritmi in programare
Baze de date
Educatie fizica si sport I
Management
Finante
Marketing
Programarea calculatoarelor
SGBD - Oracle

Anul al III - lea
Programare orientata pe obiecte
Structuri de date
Multimedia
Organizatii economice internationale
Sociologie
Sisteme informationale economice
Econometrie
Programarea aplicatiilor Windows
Pachete software
Retele de calculatoare
Statistica microeconomica
Macroeconomie
Practica

Pe durata celor trei ani se observa dorinta de a oferi studentilor o paleta larga de probleme, ceea ce explica numarul mare de discipline din fiecare an de studiu. Disciplinele au ca durata un semestru si tin seama de progresele inregistrate in domeniul economic dar si in cel informatic. In ultimul an de studiu disciplinele de informatica sunt preponderente. Structura aceasta de plan de invatamant ia in considerare ca o importanta parte a absolventilor primului ciclu vor continua sa studieze in programe de masterat, care au menirea de a aprofunda cunostintele din domeniile specifice acestor cursuri de master, pe durata celor doi ani, cat este un ciclu de master.