MANELE SI MANELISTI

    Acum este deja un fenomen social.
    Magazinele de muzica sunt invadate de CD-uri cu manele si alte derivate ale acestui gen.
    Deja exista vedete ale genului, regi incoronati si vor apare imparati si chiar zeitati.
    Nu exista evenimet monden care san nu includa si un minishow de manele.
    Emisiunile consacrate cu audienta ale PRO tv-ului sau al altor posturi, au ca invitati pe cei mai in voga interpreti de manele.
    Mai mult, au aparut discutii aprinse si deschise in care persoane, nu personalitati, dar care se inchipuie personalitati, se constituie in contestatarii unui fenomen care exista si care se manifesta puternic in viata publica.
    Este de notorietate setul de dialoguri fierbinti ale postului B1 tv de la emisiunea NASUL in care manelistii s-au dovedit a fi mult mai concilianti decat gramaticul saritor in barci politice, inflexibil si intolerant.
    Mai sunt inca multi moderatori cu nas subtire si miros foarte fin care cred ca stau si asculta numai muzica grea, iar ciorba de fasole o sorb tacticos in ritmuri de Bach.
    Despre genul manele, daca se numeste gen acest set de constructii, inca va mai curge multa cerneala si multe persoane isi vor spune punctul de vedere.
    Pentru a iesi in evidenta cei care activeaza in acesata arie de preocupari – manelistica – au avut grija sa caute mijloace de expresie specifice, precum:
    - alegerea numelui, indicand prin atribute socante sa reliefeze o pozitie, o caracteristica sau o stare de fapt; nume precum COPILUL DE AUR, COPILUL MINUNE, PUSTIUL, PESTE, SALAM, MITITELU, VIJELIE sau specificarea localitatii de provenienta DE LA CARBUNESTI, DE LA VILCEA, DE LA BARBULESTI, DE LA COSTESTI sau alipirea unor constructii socante DE VITTO la un nume local; numele de scena este Adrian , Florin, Liviu, Sorinel, Petrica, Mihaela, Adriana, acompaniate in rare cazuri de numele de familie;
    - proliferarea de familii in care sotii canta sau copii cu parintii canta, asa fel incat s-au imbogatit duetele si demersul a devenit mult mai complex si mult mai elaborat;
    - construirea unui text care reflecta o situatie in care se gasesc foarte multe persoane incat omul crede ca textu a fost special scris pentru el;
    - alegerea unui ritm si definirea unei linii melodice concordante cu continutul si cu contextul;
    - imbinarea perfecta a textului cu momentul in care are loc actul artistic, fie ca este vorba de petreceri, fie ca este vorba de concerte.
    S-a creat o intrega terminologie, dintre care manelist este elemental cu greutate.
    Spre deosebire de unii artisti scosi de la fezandare, manelistii sau manelistele, sunt persoane tinere, aspectuoase, cu miscari studiate, cu vorba asezata, care stiu sa ocoleasca zonele minate ale culturii rafinate de care mai au inca timp sa se apropie si sa asimileze cat mai mult.
    Fata de tinerele sponsorizate, fara voce dar cu multe inzestrari de la natura, ca sa nu li se zica haruri, manelistii si manelistele, au facut fata unei selectii dure. Li se reproseaza multe dar absenta talentului, a vocii si a prezentei scenice, nu trebuie sa li se reproseze.
    Standurile magazinelor de muzica au deja serii de volume si compilatii de manele. In curand se va scrie si o istorie si cifrele de afaceri ale manelistilor vor avea destul de multe zerouri incat sa incinga mintile multor compozitori care de la a parodia si de la a comenta manelele prin calitatea de poluatoare, vor sfarsi in a deveni ei insisi prodecatori de manea.
    Ca peste tot exista si aici riscuri, precum:
    - dorinta de a ramane vesnic number one in domeniu
    - dorinta de a fi omnipresent prin multe melodii pe CD
    - cunoasterea directa a iubitorilor de manele prin interpretari live
    - inregistrari ale melodiilor in studiouri neprofesioniste
    - limitarile de promovare date de mijloacele empirice utilizate
    - multiplicarile prin imitare a temelor, a melodiei, a textului
    - abundenta in emisiuni tv, in spectacole, in materialele din magazine
    - depasirea in intensitate a prezentei in locuri publice. Ca in orice teorie a dialecticii, si in cazul manelelor, fenomenul va disparea datorita propriei sale dezvoltari. Vor fi mai multi interpreti decat ascultatori. Vor fi mai multe CD-uri decat capacitatea de absorbtie. Daca manelismul este o afacere, evident, fara beneficii exista falimentul si de aici trecerea la altceva.
    Nu trebuie sa fie nimeni speriat ca la acest moment exista o explozie de muzica de un anumit tip. Asa a fost mereu. La un moment dat s-a dansat tango, apoi a venit altceva. Si acum au fost dansuri care au durat cat s-a cantat melodia care a impus dansul respectiv. Cum a trecut melodia pe planul 1000 si dansul s-a estompat pana la disparitia sigura si vesnica.
    Cine provoaca discutii isi asuma un risc atat timp cat se ia in considerare doua tabere aflate in mijlocul vrajbei. Este loc pentru toata lumea.
    Televiziunile au emisiuni foarte variate. Vin personaje sa se prezinte, exista moderatori bizari, unii dintre ei cu idei prea fixe.
    Chestiunea de rating este vitala.
    Asa-zisele emisiuni pentru fiintele sensibile, educate, rafinate, sunt de cele mai multe ori plictisitoare. Lumea vrea viata, caldura, clocot, vulcani, dezbateri si mai ales muzica. Cine nu doreste sa fredoneze un ultim cantec ascultat? Cate din muzicile parcurse pe la posturi sunt de fredonat. Cel mult omul insoteste cantecul elaborat, dificil, de formele solistei si de miscarile acesteia.
    In rest numai décor, motaiala si platitudine. Asa ca cei multi care trebuie formati, cultivati, stilati, dichisiti si orientati trebuie luati cu grija pentru a nu apare fenomenul de respingere, despre care cei mai multi realizatori de emisiuni si organizatori de concerte stiu foarte bine ce inseamna si mai ales cum se remediaza.

    main