Mihai MARGINEANU - un artist vesnic cenzurat

Muzica mahalalelor a existat cu mult inaintea lui Margineanu.
Textele colorate, directe, cu cuvinte tari, cu intorsaturi bruste s-au cantat in birturi sau la marginea de sant, cu aceeasi placere si cu aceleasi semnificatie.
De la Miron Radu Paraschivescu cu cantecele lui cele tiganesti, pana la Margineanu, au mai existat si alte incercari de a readuce in peisajul liric culoarea si mireasma acelor vremuri si mai ales a acelor personaje din mahalaua tiganeasca.
Mihai MARGINEANU este un artist.
Are talent.
Are o voce si are si o dictie care lipsesc multor tenori.
Stie ce i se potriveste.
Canta din placere.
Are ritmul in sange.
Muzicalitatea sa se recunoaste de la un Kilometru, intrucat numai acompaniamentul discret al ghitarii este suficient.
Nu are nevoie de orchestra care sa acopere minusurile vocii pentru ca lui ii lipsesc aceste minusuri.
Si-a ales acele ritmuri, acele melodii, acele versuri, care i se potrivesc perfect.
Este foarte bun, este foarte ascultat, este celebru.
Celebritatea sa este creata cu discuri si concerte.
Mihai MARGINEANU nu se asculta la radio.
Nu este prezent la televizor.
Explicatia este una simpla: textele cantecelor sale nu sunt suportate de undele hertiene si atat.
Mihai MARGINEANU a reusit:
- sa impuna un nou mod de a rescrie texte pe care le readuce in actualitate;
- sa transforme melodiile vechi in constructii moderne, acceptate prin sonoritatile dezvoltate de el;
- sa capteze atentia pe o nisa de melomani, dornici de muzica buna:
- sa devina o voce intr-un peisaj foarte gri in care formatiile sterse apar si dispar ca buretii dupa ploaie;
- sa demonstreze ca exista muzica si fara playback;
- sa faca sa vibreze atat ascultatorul mai putin pretentios cat si cei cu auzul fin si cu nasul subtire.
Textul direct este o constructie formata din cuvinte care se spun cu maxima lejeritate in gand, niciodata cu voce tare, pentru ca irita.
In limbajul comun, textul direct este adresat fara ura, fara patima, ca o constatare si nimic mai mult.
Cel mult trebuie vazut ca un avertisment lejer, spus de cineva pe picior de plecare, intors deja cu spatele spre cel caruia i se adreseaza.
Mihai MARGINEANU lucreaza in echipa.
El stie sa spuna clar sursa de inspiratie, folclorul dar in acelasi timp indica pe unde opereaza pe text sau pe muzica, aducand nota de personalitate specifica lui.
Echipa este omogena, chiar geniala si creaza piese cu autenticitatea necesara momentelor in care traim.
Textele au ceva al lor care le face sa se deosebeasca de tot ceea ce exista si mai mult sa aduca acea nita de ruptura brusca in discurs, chiar obtinandu-se ceva nou, original, neasteptat.
Cand este ascultata o melodie a sa, apare imprevizibilul.
Textul sufera o intrerupere brusca, prin folosirea unor cuvinte care au alta semnificatie, cuvinte care in contextul dat de MARGINEANU devin altceva.
"Nu mai plange Jane,
Plansul e de forma,
Jana nu e moarta,
Jana se transforma."
Toata lumea stie ca omul dupa ce moare, putrezeste.
Caracterul stiintific al legii transformarii materiei, al circuitului materiei, este adus in text, iar adresarea catre Jan, are o conotatie noua, concreta, definind continuitatea existentei dupa moarte a persoanei, sub o alta forma, ramasa nespecificata in cantec.
este foarte important ca este adusa in prim plan de o voce de exceptie, muzica veche tiganeasca, nemanelistica, avand texte grave, cizelate si care se potrivesc unei atmosfere in care durerea se imbina cu tragismul.
Este recreata o atmosfera ce se intalneste in concertele lui Bregovic.
Despre semnificatia si sensurile cantarilor tiganesti trebuie sa se pronunte cei care studiaza acest folclor.
Muzica si atmosfera redata de MARGINEANU sunt de exceptie.
Paraschiva, este un cantec naratiune.
Fantele de mahala este trist, posomarat si nemultumit.
Cea careia i-a adus basculante cu flori, l-a aplicat tehnica disparitiei in ceata.
CD-ul lui Mihai MARGINEAN are patratul rosu in coltul din dreapta jos a casetei.
Contine CREDEX, ceea ce pe romaneste inseamna Cuvinte Romanesti Excluse din DEX.
daca acestea se monitorizeaza dupa exigentele unui consiliu al puritanilor si exigentilor morali, concluziile de ordin cantitativ se rezuma in tabelul:
NR>
CRT.
NUMELE
MELODIEI
NUMAR
CUVINTE
CREDEX
DURATA
minute:
secunde
NUMAR
DEZACORDURI
1 Gore din Chitila - 2:31
2 Pe drum trecea o brisca 1 2:05
3 Ma iubeste femeile - 2:55
4 M-am dus sa tai un copac - 2:42
5 Paraschiva 1 2:18
6 Foaie verde foaie fraga - 2:00
7 Jelem, Jelem - 3:19
8 Interludiu. Viatza 2 0:08
9 Jana Era croitoreasa - 2:14
10 Orogeiane - 3:21
11 Trecea un tigan saracu' 1 2:33
12 Interludiu. Cocoselul - 0:22
13 Ce frumoasa esti! aprox. 36 2:37
14 Raluca 12 3:15
15 Zavalaidinga 18 4:10
Acest CD este aparut in anul 2006, este interzis minorilor.
Patratul rosu este plasat in partea de jos a casetei CD-ului, asemeni filmelor pentru adulti.
Apar:
CAT MUSIC Romania
MEDIA SERVICES ca distribuitor
TV K LUMEA.
Succesul acestui CD este dat de:
- includerea unor cuvinte modificate, precum destinctie, melitian,baccili, pentru a marca diferentele dintre categoriile de personaje:unele care stiu si altele care nu stiu;
- utilizarea de asocieri in expresii socante precum: salvarea corespunzatoare, sa-l distreze pe la dinti, pe la molari, basculante cu flori, cultivarea la chermeza si mici;
- introducerea de dezacorduri flagrante intre subiect si predicat; cantecul al treilea de pe CD este o ilustrare foarte clara a acestui tip de constructie rupta voit; este unii, cate stinghii e pe casa; toate ma vrea,; e cate unii;
- elaborarea de cacofonii prin asocierea lui ca impreuna cu alt ca; ca urmat de cade; brisca urmat de un ca pentru a asigura o anumita cadenta; ca urmat de un cand pentru a preciza desfasurarea in timp si pentru a marca iesirea lunii in melodia Paraschiva; cuvantul ca precede cuvantele cap de ratoi;
- utilizarea apelativului FA in moduri neasteptate, scurte, pentru a accentua unele situatii sau pentru a defini pozitia celui care isi canta oful fata de persoana careia ii este dedicata zicerea;
- efectuarea de repetitii, precum cade, cade, cade in legatura cu copacul taiat, dar si in alte cantece din partea a doua a CD-ului, unde este accentuata parodierea unor texte, chiar prin golirea de continut datorata repetarilor controlate;
- dezvoltarea transferului spre parodierea bazata pe atmosfera specifica lucrurilor banale, desuete cu usoare exagerari datorate lacrimilor cailor de la dric sau scurgerii bacililor sau bibilicii si bibiloiului.
Mihai MARGINEANU este un artist.
Arta lui are caracter inchis, nu este pentru spatii largi.
Cenzura functioneza pentru ca autorul total care este MARGINEANU se autoexclude din sfera undelor radio datorita CREDEX-urilor pentru care a dezvoltat o serie de aplicatii pentru a se manifesta ca artist.
CD-ul sau, fara un nume special, al carui autor se recomanda simplu MARGINEANU, ca nume de star asa cum se recomanda candva Birlic, Giugaru, Vraca sau alti monstri sacri ai artei dramatice.
Chiar daca acum acest produs se vinde la juma'de pret in magazinele Diverta.
Intrebarea fireasca este: cum arata Mihai MARGINEANU in postura de solist cu un repertoriu de cantonete, acompaniat de o orchestra completa, pentru care scena de la Sala Palatului este neincapatoare?

revenire