TATUAJE

  1. Concepte de baza
  2. Tatuajele reprezinta opere de arta.
    Tatuajele reflecta o pozitionare a posesorului lor in raport cu societatea si transmit mesaje foarte clare.
    Tatuajele permanente au un anumit regim, total diferit de tatuajele temporare.
    Tatuajele se dau pe oricare dintre suprafetele pielii corpului si de aceea este important sa se stabileasca:
    - obiectivul urmarit
    - locul unde este pozitionat
    - marimea suprafatei acoperite
    - tehnica utilizata
    - continutul
    - nivelul de detaliere
    - durata de realizare
    - costurile antrenate.
    Tatuajele de pe brate au un anumit continut, cele de pe spate altul, cele de pe picioare sunt total diferite, iar cele de pe piept, glezna, gat trebuie privite intr-o cu totul alta cheie. Inainte de a fi posesorul unui tatuaj, cel care se gandeste la a avea o astfel de lucrare trebuie sa se gandeasca si sa reflecteze mult asupra unor elemente esentiale precum:
    - unicitatea lucrarii - dimensiunea
    - semnificatia pentru sine
    - mesajul care doreste sa fie transmis altora
    - nivelul de complexitate
    - intentia de a face dezvoltari ulterioare
    - dorinta de a da lamuriri.
    Exista o literatura bogata in acest domeniu si tocmai de aceea nu se justifica sa se treaca la a face un tatuaj fara o analiza prealabila care sa lamureasca niste aspecte. Lipsa de cultura are efecte dintre cele mai putin dorite. Impulsul de a face intr-un loc vizibil precum antebrat, umar piept sau chiar pe spate un portret al unei persoane anume, vremelnic importanta in viata posesorului de attuaj, trebuie sa fie atenuat cu mult tact de artistul attuator care explica dificultatile de a sterge respectivul desen atunci cand persoana devine cu mult mai putin importanta. Scrierea de texte este interesanta daca si numai daca respectivele texte sunt si lizibile. daca acestea sunt imposibil de citit fie datorita graficii, fie datorita pozitionarii, evident ca mesajul nu mai este transmis de niciun fel. In toata aceasta intreprindere este absolut important sa existe o abordare coerenta si mai ales corecta care sa duca la dezvoltarea personalitatii celui care poarta un tatuaj si sa nu devina piedica in dezvoltarea respectivului.

  3. Semnificatia tatuajelor
  4. Identificarea prin tatuaje este specifica situatiei in care membri unei colectivitati isi pierd caracteristicile care ii individualizeaza, chiar si numele si sunt diferentiati prin semne sau prin numere aplicate la toti in aceeasi zone.
    In timpul celui de al doilea razboi mondial, in lagarele naziste de concentrate toti detinutii erau tunsi la zero, era imbracati in aceleasi tipuri de haine, pierzand total acele elemente care ii diferentiau. Lor li s-au aplicat in mod brutal tatuaje sub forma de numere pe brat.
    Dupa aceste numere erau identificati si li se gestionau activitatea.
    Diferentierea persoanelor in raport cu capacitatea de a suporta durerile pe care le provoaca realizartea unui tatuaj folosind o tehnica despre care se stie ca este extrem de dureroasa datorita ustensilelor folosite dar si datorita substantei intrebuintata la realizarea impregnarii stratului de piele perforat.
    Cu cat desenul este mai extins, cu atat persoana este mai apreciata pentru durerea pe care a avut curajul sa o suporte.
    Aceasta apreciere este data de faptul ca posesorul unui astfel de tatuaj acceptat in cunostinta de cauza sa se supuna unui astfel de proces, stiind care sunt efectele reusitei in plan social.
    Evidentierea presupune definirea unui concept nou, care nu a mai fost intalnit. Astfel, o persoana care isi tatueaza intreg corpul se evidentiaza intr-o colectivitate daca si numai daca nu mai exista si alte persoane care au facut exact acelasi lucru.
    Daca o persoana isi aplica tatuahe pentru a semana cu un jaguar, cu un tigru sau cu o pantera, se evidentiaza cu nouatatea pe care o aduce in colectivitatea unde isi duce viata de zi cu zi dar si la nivel regional, national sau international.
    Curajul acestor persoane este mare, avand in vedere riscurile care apar in plan social in ceea ce priveste formarea unei familii, acceptarea de a lucra in anumite meserii sau primirea acestora in locuri publice cu diferite ocazii.
    Ierarhizarea ca pozitie in cadrul unei colectivitati presupune definirea de tipuri de semne pentru fiecare nivel. Astfel, daca in colectivitate sunt patru niveluri de ierarhizare, pentru persoana care apartine celui mai inalt nivel se defineste un set de simboluri care se aplica sub forma de tatuaj.
    Si pentru celelalte niveluri se definesc simboluri.
    Pentru ultimul nivel fie este definit un set de simboluri din care sa rezulta clar ca este nivelul cel mai de jos, fie se lasa libertatea persoanelor de a-si aplica acest set de simboluri sau de a nu avea tatuaje.
    Exista comunitati unde seful suprem, cel care are si o serie de drepturi si privilegii, are aplicate de catre parintii sai acele semne care il diferentiaza de toti ceilalti.
    La randul sau, va defini o astfel de diferenta aplicand acelasi set de tatuaje descendentului sau care ii va fi si succesor in ierarhie.
    Pozitionarea in raport cu alti membri ai colectivitatii prin definirea de optiuni sau prin restrangerea domeniului privind multimea persoanelor speciale, daca aceste persoane speciale au nume care intra in textele tatuajelor afisate.
    In cazul in care tatuajul contine simboluri consacrate pe care ceilalti membri ai colectivitatii le inteleg si le accepta semnificatia, detinatorul tatuajului, fie ca intra in colectivitate daca si ceilalti membri detin aceleasi simboluri, fie se pozitioneaza in afara colectivitatii, daca simbolul este complementar atitudinii celorlalti membri.

  5. Continutul tatuajului
  6. Tatuajele se prezinta sub forma unei mari diversitati.
    Textul este forma directa de exprimare a unui mesaj. Fie ca este vorba de un numar ce reprezinta anul de nastere sau anul in care a facut armata sau este un an special, legat de un eveniment deosebit, fie ca este vorba de un cuvant care defineste o stare, o persoana, un obiect, fie ca este vorba de un text mai lung, tatuajul are menirea de a transmite foarte clar un mesaj.
    Desenul stilizat apare sub forma unui contur care delimiteaza cu claritatea data de talentul executantului, un chip, un obiect, un simbol, un personaj legendar, un simbol, hierogrife, ideograme.
    Reproduceri dupa opere de arta.
    Reproduceri dupa fotografii.
    Simbolurile tribale apar frecvent in compozitiile agreate de executanti dar si de detinatorii de tatuaje.
    Acestea se caracterizeaza prin simetrie, complexitate si mai ales prin aspect deosebit de interesant atunci cand se doreste descifrarea semnificatiei.

  7. Tipuri de tatuaje
  8. - simboluri din alfabetul japonez
    - desene tribale
    - litere ale alfabetului latin
    - desene alb-negru
    - desene 3D
    - color de inspiratie desene chinezesti
    - teme comice
    - personaje de desene animate
    - chipuri de persoane
    - constructii din mitologie
    - alegorii cu conotatii filososfice
    - texte din literatura celebra
    - figuri geometrice complexe
    - fragmente de armuri
    - simboluri zodiacale
    - citate celebre
    - texte scrise cu litere ale alfabetului gotic.
    tipurile de tatuaje difera si dupa tehnica realizata, intrucat sunt tehnici care au menirea de a scoate in relief liniile dar si parti distincte ale desenului, transformand intregul desen intr-o constructie foarte speciala.

  9. Derularea procesului de tatuare
  10. procesul de tatuare este compus din mai multe etape si anume
    - stabilirea desenului
    - alegerea locului unde se aplica
    - alegerea salonului si a artistului
    - efectuarea desenului si fixarea proportiilor
    - stabilirea etapelor si a duratei
    - imprimarea desenului pe piele
    - trasarea de contururi
    - inceperea procesului de tatuare
    - acoperirea suprafetei cu unguentul si cu folia protectoare
    - urmarirea vindecarii
    - pastrarea iginei obligatorii
    - continuarea etapelor pana la terminarea intregului tatuaj
    - efectuarea de retusuri.
    Durata efectuarii unui tatuaj depinde de numerosi factori, unul esential este cel legat de artistul care efectueaza transpunerea pe piele a desenului. Conteaza foarte mult experienta dar si talentul acestuia. Siguranta cu care sunt executate liniile drepte sau usurinta cu care sunt obtinute diferitele nuante de gri pentru a sugera volumele, dau diferentele de abordare de la artist la artist. Prezinta importanta capitala claritatea ideilor de pornire si fermitatea deciziilor. Cine opteza pe obtinerea unui cost redus sa se gandeasca la faptul ca lucrarea este de lunga durata. la faiantari, inainte de a-i pune la treaba, trebuie sa arate cam pe unde au lucrat si trebuie vazut daca ei au facut bine lucrarile acelea. Altfel totul este o mare eroare. A merge pe cuvant nu este o solutie.

  11. Efectele sociale
  12. Pentru colectivitatile in care toate persoanele sunt dominate de o serie de principii ceva mai rigide privind imbracamintea, incaltamintea, comportamentul si tunsoarea, aparitia celor care poarta un tatuaj este interpretata ca un lucru iesit din comun.
    Apar o serie de comentarii, dintre care unele sunt rautacioase.
    In aceste situatii, tatuajul nu are nicio semnificatie, este interpretat strict din punctul de vedere al principiilor care domina acea colectivitate, mergand pana la respingerea acelor persoane care se diferentiaza in acest fel.
    Asa se explica faptul ca in competitie, doi candidati la un post, chiar daca performantele profesionale ale celui care are yun tatuaj sunt superioare, se prefera celalalt ca fiind mai serios.
    Colectivitatile dominate de principii rigide se inchid prin aplicarea mecanica a principiilor, fiind inflexibile.

    In cazul colectivitatilor tolerante, aparitia persoanelor tatuate este acceptata, ba mai mult, se cauta interpretarea mesajelor si adaptarea comportamentului celor din jur in concordanta cu cerintele pe care acele mesaje le impun.
    Excesele de admiratie nu apar in acest caz, insa se trece cu mare rapiditate la tratarea acelor persoane care arata tatuaje extinse, exact in acelasi mod cu celelalte persoane, fara tatuaje, ceea ce inseamna trecerea de la analiza bazata pe elemente exterioare, nesemnificative, la analiza bazata pe elemente de substanta, care depind strict de concordanta intre ceea ce se cere unui individ si ceea ce realizeaza acesta, acolo unde este pus sa execute sarcini si sa atinga obiective.

  13. Echipamente si materii prime
  14. Exista numeroase echipamente si materiale utilizate in executia procedurilor de tatuare, precum:
    - aparate de tatuat
    - ace sterile
    - pigmenti
    - materiale medicale
    - surse de curent
    - pedale si cabluri.

  15. Detatuarea
  16. Insumeaza totalitatea modalitatilor prin care sunt sterse tatuajele.
    Se spune ca una din modalitati este aceea prin care se indeparteaza stratul de piele care acopera desenul, iar in locul ramas descoperit se asaza carne proaspata de manzat, care are propriectatea de a absorbi pigmentul colorat.
    Apar probleme legate de disparitia semnelor dupa vindecarea ranilor generate de indepartarea stratului de piele.
    Stergerea unui tatuaj este mult mai eficienta folosind operatii cu laser.

  17. Riscurile tatuarii
  18. Riscurile sociale vizeaza schimbarile de comportament ale celor din jurul unei persoane care apare cu un tatuaj.
    Sunt persoane care isi schimba comportamentul, nereusind sa faca diferenta intre semnificatia purtatorului de tatuaj si caracterul acestuia, asociind tot timpul o persoana care si-a aplicat un tatuaj cu tipologia de persoane neserioase.
    Realitatea arata ca o astfel de corelatie este total eronata, ceea ce restrange radical prin aceasta excludere, accesul decidentilor la resursele umane de calitate.
    Daca o persoana este de foarte mare calitate, faptul ca si-a aplicat un tatuaj nu are ca efect diminuarea acestor caracteristici de calitate.
    Riscurile medicale sunt legate de modul in care s-a lucrat in cabinetul unde s-a derulat procesul de tatuare, gradul de igiena avut si mai ales, modul in care posesorul tatuajului asigura igiena pana la vindecarea completa.
    Sunt situatii in care apar infectii, ceea ce determina efectuarea de tratamente adecvate, sub controlul medicului, astfel incat se contracareaza consecintele neplacute ale nerewspectarii regulilor de igiena, stiut fiind faptul ca in cabinetele pentru tatuaje exista din punct de vedere legal destul de multa flexibilitate.

  19. Tehnici de realizare

  20. Tehnicile primitive sunt utilizate fie in zone izolate, in care sunt interzise echipamente si ustensile moderne, fie acolo unde tehnicile si ustensilele moderne sunt necunoscute.
    Se confectioneaza atat acele cu care se da conturul in piele a desenului, cat si cerneala care impregneaza tesuturile. Procesul de tatuare este foarte dureros, durata de vindecare este destul de mare si riscurile de infectie sunt, de asemenea, foarte mari.
    Sunt cazuri in care procesul de vindecare este prelungit prin descoperirea contului si reluarea aplicarii de cerneala pe rana, asteptand din nou ca aceasta sa se vindece.
    Tehnicile moderne se bazeaza pe utilizarea de instrumente moderne, pe utilizarea de tusuri speciale si pe modalitati noi de trasare a desenelor, astfel incat calitatea tatuajului sa fie la cel mai inalt nivel.

  21. Literatura
  22. Pentru acest domeniu exista o literatura foarte bogata, care abordeaza:
    - continutul tatuajelor prin prezentarea de desene direct utilizabile
    - prezentarea de rezultate, sub forma unor imagini, specificandu-se autorii
    - identificarea de cabinete unde se efectueaza tatuaje, cu prezentari ale rezultatelor curente
    - descrierea instrumentelor, a cernelurilor si a proceselor de efectuare a tatuajelor
    - riscurile in executarea de tatuaje
    - dialoguri intre executantii de tatuaje
    - dialoguri intre beneficiarii tatuajelor executate in diferite cabinete.
    Exista numeroase site-uri destinate acestui subiect.
    Cartile tiparite abordeaza problematica tatuajelor din toate punctele de vedere si sunt cu atat mai valoroase cu cat au mai multe ilustratii care sustin afirmatiile incluse in paginile lor.
    \ Revistele publicate pe aceste teme sunt variate si prezinta pe langa numeroase reclame ale cabinetelor, o serie de articole privind tehnicile de executie, calitatea rezultatelor si riscurile care apar.
    Revistele contin numeroase exemplificari sub forma de imagini convingatoare.
    Ele ajuta la formarea unei culturi in acest domeniu.

  23. Experiente
  24. Am incercat sa discut cu persoane care si-au dat tatuaje sa inteleg mare sunt mecanismele care declanseaza o astfel de abordare. In toate cazurile am vazut ca posesorii de tatuaje au pentru fiecare desen o motivatie si o poveste care este tesuta in jurul continutului. Nu este nimic la intamplare. Discutam cu cineva care si-a pus iubita sa-l sarute pe gat si a tras un tatuaj cu buzele acelei femei. Este riscant pentru ca daca se supara unul cu celelalt, el ramane cu tatuaju. Este bine ca-si aduce aminte de clipe frumoase dar o alta iubita nu-si va dori sa stie ca el este cu semne de la fosta. Am vazut un tip care are scrise pe antebrate cu litere mari in stil gotic numele celor doi copilasi ai sai. Este un lucru exceptional prin care el arata lumii ca are doi copii si ii iubeste foarte, foarte mult. Un alt posesor de desen a scris o serie de texte pe piept prin care transmitea mesajul ca el este diferit, ca trebuie acceptat asa cum este si nu altfel. Am mai vazut pe cineva cu texte scrise pe tot corpul dar nu am intrat in discușie cu persoana. Nu am avut cum sa-l abordez pentru ca tatuajele sunt chestii personale si nu se intra cu cizmele murdare de noroi in viata cuiva.
    Mi se pare extrem de benific pentru cei care isi pun desene daca se gandesc din start la faptul ca doresc sa aiba o continuare. Si am primit explicatii la faptul ca ei vad continuarea:
    - acoperind intreaga mana
    - continaund pe piept
    - continuand pe tot spatele
    - introducand o alta poveste
    - reacoperind desenul anterior si punand altceva mai bine lucrat
    - cautand sa omogenizeze desene total diferite
    - mergand pe stilul retro
    - socand prin dispunerea de noi desene in locuri cu maxima vizibilitate.
    Experientele celor cu care am discutat imi arata ca exista o lume speciala, lumea celor care au ales sa comunice celor din jurul lor cu ajutorul desenelor. Am vazut acum in ultimele zile un tanar care a ales sa muna desene pe degetele de la ambele maini, in locuri cu vizibilitatea cea mai mare din cate sunt pe corpul uman. Este un act de curaj maxim mai ales datorita faptului ca societatea noastra accepta cu greu tatuajele. Cu atat mai dificil ii va fi acestui tanar sa apara in zone unde se cere exspunerea mainilor. Fiecare simbol dintr-un tatuaj are o semnificatie:
    - generala data de arta attuajelor, explicatii de manual
    - particulare prin ceea ce inseamna pentru posesorul tatuajului intrucat il pune in corespondenta cu un eveniment din viata sa.
    Cand am stat de vorba cu posesorii de desene, acestia s-au aratat dispusi sa vorbeasca despre semnificatia desenelor, despre istoricul acestora si mai ales despre cat de mult tin la ele. Cam toti daca i-am intrebat, vad continuarea la visul lor, pentru ca desenele fac parte din viata lor. Stiu ce inseamna acest lucru, exact stiu despre ce este vorba desi nu am niciun tatuaj si nu cred ca imi voi da, pentru ca orice incercare a mea de a ințelege si mai ales de a dori sa am nu s-a concretizat in asa fel sa conchid ca fara un astfel de desen existenta ar fi goala si ar deveni nesemnificativa. Am ramas numai sa adimir pe ceilalti care au si sa inteleg ceea ce fac, de ce fac si mai ales cum acele desene le completeaza parsonalitatea. Ei sunt niste persoane de exceptie si am toata admiratia pentru ele. Nu am vazut nimic la intamplare. Trebuie sa remarc doar ca toti cei care au desene si cu acre am discutat sunt persoane deschise, determinate si foarte bine conturate ca vointa, obiective si mai ales evolutie.

  25. Concluzii
  26. Cu fiecare an care trece, mai multe persoane cauta sa realizeze tatuaje pentru a obtine o mai buna definire. Daca in anii precedenti se vorbea de persoane care au tatuaje de mici suprafete pe parti ale corpului mai putin expuse, in ultima perioada s-a dezvoltat abordarea tatuajelor ample care acopera un intreg brat, care dezvolta o intreaga filosofie ocupand intregul spate sau intregul piept. Inca nu am vazut prin locurile pe unde am umblat persoane care sa fie tatuate pe intreg bustul. De la o perioada la alta se observa cresterea rafinamentului de conceptie dar si calitatea executiilor. Daca in anii de dinainte de revolutia din 1989 se dadeau tatuaje cu tehnici primitive, acum sunt deja abordari 3D, ceea ce arata ca tatuatorii de la noi au evoluat foarte mult. Si cei care solicita tauarea corpului lor au crescut nivelul de exigenta. Au aparut tatuajele la locuri vizibile, precum tatuajele pe gat, pe pielea acoperita de par a capului, pe ceafa dar si pe fata. Se observa o evolutie in bine a intregului proces si cu certitudine se vor inregistra noi evolutii pozitive in viitor, pentru ca tehnica evolueaza intr-un ritm accelerat si nu este exclus ca asistarea de un computer a artistului tatuator sa determina o si mai indrazneta abordare din toate punctele de vedere. Sa nu se uite ca circula o legenda conform careia niste localnici au incercat sa schimbe reteta de fabricatie diluand concentratia si instalatia de produs a sucurilor s-a blocat. In acest context, asistarea de computer a procesului de tatuare are efecte benefice, nemaiputandu-se sari pasi esentiali mai ales atunci cand este vorba de schimbarea acelor si de utilizarea tusurilor ca modalitate de unica folosinta.

Bibliografie

  1. Maria Keilig (Editor) - Tattoos Bright Colors, Frechmann Kolon Gmbh, 2012, 571pg, ISBN-10: 3942860104.
  2. Birgit Krols - Tattoo Bible, TECTUM PUBLISHING, Antwerp, 2012, 384pg, ISBN: 978-94-61580-34-3.
  3. Henk Schiffmacher, Burkhard Riemschneider (Editors) - 1000 tattoos,Taschen Publishing House, Koln, 2005, 573pg, ISBN: 3-8228-4107-2.

REVENIRE