Etica publicarii

(Etică, moralitate, integritate - Etica publicării ) ©

Cred că azi este depășit momentul în care nu se făcea distincție între ceea ce înseamnă plagiat, autoplagiat și realizarea unui conținut original. Confuziile existau undeva la începutul anilor 2000 pentru că la noi nu se vorbise niciodată clar ce înseamnă furt intelectual, ce înseamnă copy right și mai ales ce înseamnă pierderea titlului academic în cazul în care se dovedește că lucrarea de licență, lucrarea de disertație sau teza de doctorat se dovedește că sunt rezultatul unui plagiat, mai mult sau mai puțin grosolan, dar tot plagiat se numește.
Fără a mă lăuda câtuși de puțin, acum câțiva ani am deținut funcția de editor in chief la niște reviste și am atenționat de fiecare dată că articolele primite, înainte de a fi trimise la evaluare sunt introduse într-un software antiplagiat. Trebuie să spun că chiar și în aceste condiții, am fost pus în situația de a purta corespondență cu unii autori arătându-le negru pe alb sursa de unde au plagiat cuvânt cu cuvânt nenumărate paragrafe, formule, exemple numerice și chiar desene, fără a face vreo referire la sursa respectivă. Unii au înțeles, alții perseverau în eroare, deși ei încercau să publice ceva la o distanță de ani buni în raport cu anul publicării materialului pe care software de antiplagiat îl dădeau ca sursă. Au fost situații în care am întrerupt dialogul căci la reintroducerea articolului în software de antiplagiat autorii nu reușiseră să elimine textele rezultate prin copy-paste în articolele lor. Este foarte important să se discute clar ce înseamnă plagiat, ce înseamnă autoplagiat și cât de important este ca din prima articolul să fie considerat de un software antiplagiat ca fiind în proporție de peste 99% original, iar acel 1% să se dovedească a fi ceva cu totul neesențial în economia soluțiilor originale furnizate de autori.
Este deosebit de important ca autorii să prevină neplăcerile date de identificarea unui plagiat, ceea ce presupune ca procesul de elaborare a articolului să urmeze pașii ce duc spre rezultatul dorit, căci nu goana după articole publicate trebuie să fie pe primul plan, ci dorința de a căpăta notorietate prin soluții originale și valoroase.

23 ianuarie 2020


                                                                                                                                                                                                    Înapoi