Operaţii pe conţinut digital

Conţinutul digital este un fişier. Ceea ce se face cu fişierele, se face şi cu conţinutul digital. Experienţa acumulată de cei care lucrează cu fişiere se extrapolează şi pentru conţinutul digital.
Trebuie mai întâi să se de un nume fişierului astfel încât să fie regăsit mai uşor. Fişierul trebuie pus în acel folder care permite regrupări şi regăsiri eficiente.
Dacă un fişier se elaborează în mai multe versiuni se va pune în numele lui ceva despre versiune. Era cândva la un secretariat elaborarea de teme de concurs. Se folosea un şablon fără să fie salvat. Am arătat persoanei că este necesar să salveze şablonul numit concurs, adăugând la acest nume numele candidatului şi data. A fost benefic pentru că au fost reconstituite multe elemente căci unul dintre candidaţi a reclamat şi a trebuit făcut un referat justificativ.
Cel mai nasol este atunci când un fişier este şters. Dacă ştergerea este involuntară, mai treacă-meargă. Dacă însă ştergerea este voită, deja arată grave carenţe, mai ales că acum:
- nu mai sunt restricţii de stocare a tot felul de fişiere,
- arhivarea este o funcţie absolut necesară în orice management de fişiere care se respectă.
Am preferat să dau dovadă de abordări flexibile, căci este dezamăgitor să munceşti peste ani să reiei lucruri despre care ai scris şi ai implementat, dar pe care utilizatorii le doresc un pic modificate. Un conţinut digital ermetic, fără comentarii adecvate, este greu de reluat şi cu tât mai greu de modificat. Dacă apar situaţii că din neglijenţă au fost pierdute textele sursă, actualizările sunt echivalente cu a rescrie produsul, mai ales dacă este realizat de o altă persoană, cu stil de dezvoltare a conţinutului digital total diferit de al nostru.
Structurarea conţinutului digital încă de la proiectare cu definirea de construcţii deschise, este un lucru bun. Dacă în text se scrie că are trei părţi, deja are o restricţie şi adăugarea celei de-a IV-a părţi impune corectarea din text a lui trei cu patru. Am văzut emisiuni Tv în care deşi se ştie că se fac reluări, prezentatorii vorbesc despre ziua în care se derulează prima prezentare, ceea ce face ca restul să pară învechi. Unai este să spui, azi duminică 15 ianuarie şi emisiunea să se difuzeze chiar pe 15 ianuarie duminica şi cu totul alta apare când se zice azi duminică 15 ianuarie şi de fapt este joi 20 martie, căci reluarea se face în 20 martie. Operaţiile pe conţinutul digital depind foarte mult de cel ce proiectează prima variantă de structură a conţinutului dgital.


Înapoi