Proiect de diplomă


Foarte frecvent se vorbeşte despre proiectul de diplomă sau despre proiectul de licenţă. se fac foarte multe confuzii, deoarece, mulţi nu înţeleg de ce trebuie cele peste 40 de pagini să se numească proiect şi nu altfel.
Este necesar să se numească proiect acea lucrare şi nu altfel, deoarece:
- include o idee proprie autorului,
- este o construcţie unitară,
- are o structură acceptată,
- prezintă o problemă,
- este indicat stadiul de rezolvare,
- oferă o soluţie originală la problemă,
- se fac evaluări ale soluţiei,
- este dată o generalizare a soluţiei,
- se concluzionează asupra avantajelor.
Totul este susţinut cu argumente convingătoare, astfel încât cei ce evaluează un astfel de proiect să acorde o notă care pentru a fi de promovare, trebuie să fie mai mare decât 6,00.
Proiectul de diplomă sau proiectul de licenţă este format din:
- introducere,
- definirea problemei,
- stadiul existent al soluţionării,
- abordarea propusă de autor,
- prezentarea soluţiei,
- verificarea soluţiei,
- generalizarea soluţiei,
- perspective de viitor,
- concluzii,
- bibliografie,
- anexe.
Aici merge proverbul câte bordeie, atâtea obiceiuri, căci fiecare autor de proiect de diplomă sau de proiect de licenţă şi fiecare coordonator ştiinţific imprimă structurii particularităţi legate de conţinut şi de pondere, aşa cum cred ei şi mai ales strict legate de resursele de care dispun.
Unii autori acordă o foarte mare importanţă realizării proiectului de diplomă sau de licenţă, în timp ce alţii caută formule dintre cele mai variate de a intra în posesia unei astfel de lucrări. Nu mă voi ocupa eu aici nici de anunţurile de prin closetele din universităţi care anunţă cum unii îşi oferă serviciile în a realiza contra cost acele proiecte. Nici despre cei care copiază proiecte deja existente nu voi scrie nimic, mai ales datorită faptului că acum există baze de date cu proiecte susţinute în format digital şi cu mare uşurinţă se calculează ortogonalitatea, ceea ce automat duce la respingere cu cât ortogonalitatea este mai mică.
Pentru proiectul de diplomă şi pentru proiectul de licenţă se procedează exact ca în realizarea oricărui proiect, pentru că:
- se defineşte obiectivul,
- se stabilesc termene,
- se face o listă de activităţi,
- se construieşte un graf GANTT,
- se calculează un deviz de cheltuieli,
- se introduce etapa de audit,
- are loc depunerea,
- se realizează o evaluare,
- se face susţinerea,
- se acordă nota finală de către comisie.
Dacă autorul are o bază de pregătire solidă, va face o descriere suficient de detaliată a fiecărei etape şi va pune în corespondenţă activităţile cu datele calendaristice, aşa fel încât la momentul impus, proiectul să fie finalizat în vederea încărcării pe platformă pentru analiza de ortogonalitate. Rolul coordonatorului ştiinţific este acela de a verifica toate punctele parcursului de construire a proiectului, astfel încât momentul impus pentru încărcarea pe platformă să urmeze cu câteva zile momentului de finalizare şi acceptare de către autor.

                                                                                                                                                                                                    Înapoi