Realizarea

(Realizarea calităţii) ©

Din punctul meu de vedere, calitatea este ca o casă. Se construieşte. Dacă la o casă trebuie să pui temelie, la calitate, de asemenea, se face temelie, prin întreaga filozofie care fundamentează derularea ciclului de dezvoltare a produsului software. Dacă zidul unei case se face din cărămizi puse una lăngă alta cu mortal şi folosind bolobocul, tot aşa şi la produsul software, căci fiecare instrucţiune se selectează, se aşează în secvenţă şi totul are o logică a sa.
Cine cu face o astfel de abordare a problemei calităţii software şi tratează problema superficial, să nu se mire că în final va avea un produs care va avea probleme, exact aşa cum se întămplă cu casa construită fără a ţine seama de nişte reguli elementare, cu pereţii strămbi, cu acoperişul dezechilibrat şi cu ferestrele puse unde nu le este locul sau fără uşă la intrare.
Realizarea calităţii presupune:
- oameni instruiţi să muncească bine,
- înţelegerea rostului calităţii,
- cunoaşterea regulilor specifice fiecărei meserii,
- măsurarea unor indicatori pe parcurs,
- capacitatea de a face corectări care să crească nivelul calităţii,
- acceptarea activităţii de control a calităţii,
- comunicare permanentă între executanţi şi cei ce se ocupă de calitate,
- diferenţierea celor ce muncesc bine de ceilalţi.
pentru fiecare meserie trebuie să existe conceptul de bună practică, însoţit de marile avantaje pe care le prezintă munca de calitate în comparaţie cu consumurile necesare pentru a repara, pentru a corecta, respectiv, pentru a ameliora, ceea ce nu s-a făcut bine de la început.
Există o educaţie a calităţii căci folosirea romănescului merge şi aşa, este nu numai păguboasă, dar şi contra-productivă pentru organizaţie pe termen lung.
Construirea calităţii începe cu:
- alegerea managerului de proiect care trebuie să ştie ce este calitatea şi cum se obţine,
- alegerea membrilor echipei care trebuie formată din profesionişti care au cultul calităţii,
- studierea calităţii produselor software similare existente în tărg,
- stabilirea clară a obiectivelor proiectului, din punctul de vedere al calităţii,¬¬
- asigurarea acelui climat care stimulează dezvoltarea de componente software de calitate,
- transparentizarea modului de a măsura calitatea şi de a afişa niveluri de calitate,
- caracterul deschis în ceea ce priveşte schimbul de experienţă în zona calităţii.
Dacă lucrurile sunt clare, lumea înţelege exact cum stă treaba şi nimeni nu va încerca să ocolească procedurile şi bunele practici, căci modul de lucru transparent nu permite evitarea acelor poziţionări nefavorabile în caz că o componentă a fost făcută sub nivelul de calitate stabilit. Acum, mai mult ca oricănd, munca celor ce lucrează la dezvoltarea unui produs software este pusă în vitrină, căci totul ce este efectuat ca fişier, este accesibil în regim de citire tuturor membrilor echipei. Singurul care are posibilitatea de a modifica fişierul este cel care l-a creat.



                                                                                                                                                                                                    Înapoi