Management calitate

(Managementul calităţii software) ©

mi-este şi jenă să mă apuc acum să scriu despre managementul calităţii software dacă am în vedere că:
- toată lumea care face software, musai a implementat managementul calităţii software,
- peste tot dai numai de persoane care vorbesc în vărful limbii şi se dau mari specialişti,
- se predă cursuri întregi şi se dau certificate, încăt peste tot sunt numai specialişti rasaţi,
- ai crede că suntem băntuiţi numai de produse software cu zero erori, scrise ca la carte,
dar în realitate lucrurile nu stau nici pe departe aşa, că:
- specialiştii în managementul calităţii nu sunt chiar aşa de specialişti,
- mulţi vorbesc ca din carte fără să fi înţeles mare brănză,
- diferenţa dintre teoria ştiută şi cele aplicate este astronomică,
- se folosesc formulare, documentaţia este completă, dar conţinutul e mediocru,
- abordarea este de un nivel atăt de general încăt este vecin cu penibilul,
- produsele software sunt de parcă nici n-ar fi realizate sub oblăduirea managementului calităţii.
Totuşi, trebuie spuse căteva lucruri despre managementul calităţii software şi anume:
- este exersat de programatori şi analişti cu mare experienţă şi cu rezultate excelente,
- include reguli, proceduri şi standarde înţelese de cei care fac management,
- lipseşte caracterul formal, căci cei ce au înţeles ce este managementul calităţii, îl aplică mereu,
- toate activităţile care să derulează ţin seama de cerinţele managementului calităţii,
- completarea documentaţiei despre calitate se face cu argumente şi măsurători înţelese,
- se vede cu claritate că paşii făcuţi în legătură cu calitatea sunt reali, nu formali şi au efecte,
- măsurătorile evidenţiază efectele pozitive ale aplicării cerinţelor managementului de calitate.
Cred că dacă sunt selectaţi specialişti valoroşi şi trecuţi la munca de management al calităţii, ca o promovare, mai ales prin responsabilităţi şi salariu, nu ca o chestie formală, că dacă Franţa şi Anglia au faliţii ei să-i avem şi noi pe ai noştri, compartimentul de management al calităţii software din organizaţie va fi:
- eficient,
- respectat,
- activ,
- răvnit,
- atractiv,
- temut,
- transparent,
- dinamic,
- pozitiv,
ceea ce determină ca echipele de dezvoltare să ştie că există un arbitru format din persoane recunoscute valoric. Dacă se va considera că este un loc călduţ, fără responsabilităţi clare, compartimentul va fi cu o activitate:
- formală,
- lentă,
- sporadică,
- de suprafaţă,
- ineficienţă,
- costisitoare,
- care frănează,
- ocolită,
ceea ce duce inevitabil la realizarea de produse software cu mult mai slabe calitativ, decăt în condiţiile în care compartimentul de management al calităţii n-ar fi existat. Am văzut de multe ori şi aşa ceva, căci acolo lucrau tot felul de neveste de şefi, tot felul de tinerei care nu aveau nici o treabă cu producţia de software, dar care încasau bani grei din nimic, căci tipărirea unor formulare cu 80% spaţii albe este la îndemăna oricui, iat copy-paste ştie să facă tot poporul.



                                                                                                                                                                                                    Înapoi