adaptabilitatea

( Adaptabilitatea ) ©

Acum, orice produs software este construit să satisfacă un număr cât mai mare de clienţi. produsul software este cu atât mai bun cu cât clientul are posibilitatea să-l adapteze la nevoile sale.
Să zicem că un client doreşte ca toate rapoartele care se afişează şi se tipăresc, să poarte un antet mai special cu sigla sa. Dacă produsul are capacitatea de a se defini un astfel de antet şi de a fi memorat şi utilizat permanent, înseamnă că acel produs este adaptabil în raport cu cerinţa acelui client.
Un alt client doreşte să obţină rezultatele însoţite de nişte texte pe care produsul software nu le include iniţial. Dacă există posibilitatea ca clientul să definească structuri de rezultate care să permită şi astfel de includeri de texte, produsul software se zice că este adaptabil.
Sunt situaţii în care se lucrează cu numere având un număr specificat de zecimale, dar sunt situaţii în care se lucrează cu numere întregi, rotunjite după o regulă anumită. Dacă dezvoltatorul a înzestrat produsul cu o astfel de funcţionalitate care permite specificarea numărului de zecimare dar şi mecanismul de rotunjire, produsul se zice că este adaptabil.
Sunt situaţii în care clientul doreşte să adauge el însuşii funcţionalităţi fie sub forma unor proceduri scrise de el într-un limbaj de programare oarecare, fie preluate de pe Internet. Dacă produsul software acceptă şi astfel de dezvoltări, se va spune că este adaptabil.
Cine gândeşte acum în secolul al XXI-lea produse software rigide, va avea surpriza că va avea un număr restrâns de clienţi, căci fiecare client doreşte să facă cu produsul respectiv ceva mai mult decât sunt precizate elementele în documentaţia primară ce însoţeşte produsul software.
Să ne imaginăm că utilizatorul dispune de un telefon bunicel, dar nu dispune de timp, iar produsul nu este făcut să optimizeze raportul de transfer echipament-server şi lucrează pentru orice detaliu la nivel de schimb echipament-server, ceea ce consumă timp. Un astfel de produs va fi abandonat în favoarea celui care reduce substanţial numărul de transferuri echipament-server şi lucrează cât mai mult posibil în memoria echipamentului.
Să presupunem un produs de e-Learning care indiferent de pregătirea celui ce lucrează cu el, o ia de la zero cu testele, reuşind să enerveze pe client. Dacă însă, produsul face nişte schimburi de informaţii, cu siguranţă, va oferi clientului exact elementele de care acesta are nevoie. Folosind parametri de comportament ai clientului, produsul va creşte automat gradul de dificultate a testelor, oferind clientului acea satisfacţie de care acesta are nevoie.



                                                                                                                                                                                                    Înapoi