Calitate WEB

(Calitatea aplicaţiilor WEB) ©

Când se vorbeşte de aplicaţii WEB trebuie stabilit cu claritate care este grupul ţintă. Aplicaţiile WEB se adresează unui număr de utilizatori cu mult mai mare decât celelalte aplicaţii clasice din întreprinderi sau din ministere, unde doar specialiştii accesează resurse.
Aplicaţiile WEB au o mică-mare problemă: între o aplicaţie bună şi una foarte bună, diferenţa este de câteva zeci de milioane de euro. Dacă o aplicaţie WEB bună necesită o sesiune de comunicare om-calculator de două minute, iar o alta foarte bună care face acelaşi lucru necesită o sesiune om-calculator de un minut, iar grupul ţintă este format din 10.000 de utilizatori, economia de timp adusă de aplicaţia foarte bună este de 166 de ore, adică aproximativ 7 zile. Fără dificultate se calculează costul mediu al unui minut utilizator, iar calculele sunt devastatoare pentru aplicaţia bună.
Dezvoltatorii de aplicaţii WEB trebuie să pună accent pe:
- interfeţe,
- algoritmii de sortare, căutare şi regăsire a datelor,
- viteza de accesare a opţiunilor,
- vocabularul utilizat.
Aplicaţiile WEB au caracteristici de calitate precum:
- simplitate,
- continuitate,
- accesibilitate,
- portabilitate,
- fiabilitate,
- intuitivitate,
- rapiditate,
- disponibilitate,
- eficienţă.
Cei care evită abordările frontale şi construiesc aplicaţii WEB care nu ţin seama de clienţi, vor avea satisfacţia că au aplicaţiile perfecte, dar pe care nu le utilizează nimeni.
Nici nu vreau să mă gândesc ce înseamnă o aplicaţie WEB cu un nivel de fiabilitate scăzut. Doar să ne imaginăm că vrem să calculăm cât reprezintă TVA şi suntem în flux de tranzacţie bancară, iar expresia utilizată pentru a deduce TVA produce o eroare şi totul este compromis. Să nu-mi spună mie nimeni că acel utilizator căruia i se întâmplă aşa ceva este în al IX-lea cer de fericire.
Să ne imaginăm o aplicaţie WEB de care avem mare nevoie, dar care:
- utilizează termeni tehnici,
- necesită o corespondenţă cu organizaţia,
- impune coduri de siguranţă pe telefon,
fără ca ea să însemne transferuri de bani, ci doar trimiteri de documente, aşa cum se întâmplă foarte des. Clienţii vor:
- operativitate,
- simplitate,
- siguranţă, eficienţă,
în relaţia lor cu organizaţia prin intermediul aplicaţiei WEB. Orice condiţionalitate se transformă în frână în ceea ce priveşte calitatea dialogului om-calculator, iar dezvoltatorii mioritici de aplicaţii WEB sunt adevăraţi maeştrii în a pune piedici şi în a transfera stupidităţile birocratice în fluxurile generate de aplicaţiile pe care ei le săvârşesc cu graţie şi infatuare.
Aici este important de făcut profilele utilizatorilor. Ideală este aplicaţia WEB destinată unui grup ţintă omogen care are descrierea cu un singur profil. Realitatea este însă alta, o aplicaţie WEB se adresează unor grupuri ţintă neomogene în care se identifică mai multe profiluri. Se va face intersecţia profilurilor şi totul se va dezvolta ţinând seama de rezultatul obţinut, fără a căuta ca un profil să fie avantajat în defavoarea altuia.



                                                                                                                                                                                                    Înapoi