Şcoala

Cei ce privesc şcoala ca fiind formată din componente distincte, fac o mare greşeală. Ei trebuie să privească şcoala ca pe un sistem cibernetic pentru că:
- există interacţiuni între componente,
- reacţia inversă are rol de reglare,
- componentele au o dinamică proprie,
- evoluţia este dictată de un obiectiv,
- definirile se fac conform legii,
- eficienţa este măsurabilă,
- ierarhizările sunt necesare dar nu şi suficiente,
- elementele colaborative sunt prezente.
Nu trebuie privite numai clădirile, dotările din laboratoare, sistemele de iluminare, manualele, ci trebuie luate în considerare şi celelalte componente şi aici mă refer la elevi, studenţi, profesori, învăţători şi personal auxiliar.
Se va vorbi despre sistemul educaţional, care este definit riguros prin:
- ciclurile de învăţământ,
- duratele fiecărui ciclu,
- formele de finalizare,
- precedenţe şi succesiuni,
- diplome acordate,
- şansele de acces,
- conţinutul curricular,
- instructori şi subiecţi.
Acum, sistemul educaţional este cu mult mai mult decât ceea ce credem din moment ce interacţionează cu mediul de afaceri care joacă rol de factor poluator, atunci când este vorba de:
- producţia de manuale,
- realizarea de uniforme,
- implementarea programelor gen cornul şi laptele,
- construcţia şi mentenanţa de clădiri,
- asigurarea securităţii de funcţionare,
- achiziţii de tehnică de laborator,
- derularea de proiecte de cercetare.
Nu este ocolită şcoala nici de corupţie şi nici de violenţă. Una este corupţia în grădiniţe, alata este corupţia în şcolile generale, altfel se derulează actele de corupţie în licee şi în facultăţi. sunt de notorietate actele de corupţie din sistemul educaţional. Tot diferenţiate sunt şi actele de violenţă pe diferitele trepte de învăţământ, pe care media le savurează cu voluptate pe altarul ratingului.
Doar o privire analitică, realistă, responsabilă şi vizionară va permite redefinirea funcţiilor şi componentelor de structură din întreg sistemul educaţional, astfel încât acesta să funcţioneze în concordanţă cu nevoile şi aspiraţiile societăţii.
Dacă sistemul educaţional este gândit pentru a conserva resursa profesori şi nu este gândit pentru elevii şi studenţii care vor funcţiona ca factori activi în societate, se va întâmpla şi în viitor ceea ce se întâmplă acum, adică o mare risipă în a-i instrui pe tineri în meserii pe care nu le vor practica niciodată.
După atâtea încercări zic eu, nereuşite, este momentul ca să se treacă spre o reinginerie a sistemului cibernetic numit sistemul educaţional. Este nevoie să nu se pună carul înaintea boilor, adică să se plece de la menirea sistemului educaţional în societate. Pentru aceasta trebuie:
- abordată problematica asemenea unui proiect cu management propriu,
- analizate sisteme educaţionale de succes din alte ţări, - făcută o radiografie a ceea ce reprezintă la noi sistemul educaţional de azi,
- definit obiectivul pe care să-l atingă sistemul educaţional proiectat,
- identificate costurile de proiectare şi implementare a noului sistem,
- stabilit orizontul de timp, etapele şi sarcinile acestui proiect,
- obţinut acordul tuturor forţelor politice că soluţia e bună şi nemodificabilă,
- lăsaţi specialiştii autentici să-şi facă treaba cu responsabilităţi şi termene clare.
Sunt mulţi care doresc să zboare pe lună cu căruţa trasă de boi sau vorbesc doar să se afle în treabă, deşi ei nu au nici o calificare în domeniul pe care-l abordează. Este de dorit ca aceştia să stea departe de cei ce proiectează un sistem educaţional modern. Nu prea se obişnuieşte la noi aşa ceva, căci toţi care din momentul în care s-au aşezat pe un fotoliu corespunzător unei anumite funcţii, numiţi sau aleşi, chiar cred că s-au luminat instantaneu şi iau atitudine ca nişte infdivizi care chiar se pricep, fără a accepta să fie consiliaţi de specialişti autentici. Să nu ne mirăm că marile decizii nu au la bază nici variante, nici soluţii obţinute prin aplicarea de metode şi tehnici ştiinţifice, ci numai ceea ce intuiţia, orgoliul, aroganţa şi ignoranţa le dictează factorilor decidenţi, a căror înţelepciune se reduce în semnătura din vârful pixului lor.


Înapoi