(Introducere) ©

Mă aşteptam ca în anul 2019 să găsesc pe Internet o lucrare suficient de completă despre cântăreţii de folclor de la noi, care să-mi servească la o documentare cât de cât decentă, căci pe mine nu mă interesează dacă un cântăreţ de folclor:
- a divorţat,
- şi-a cumpărat maşină,
- este beţiv,
- are amantă,
- este văduv,
- face parte din LGBD,
- pictează,
- face sport,
- colecţionează diverse,
- scoate dracii din femei.
Eu sunt interesat în a cunoaşte ce zonă folclorică reprezintă, ce repertoriu are, unde sunt pe youtube cântecele sale, ce albume a scos şi când, eventual dacă are cântece culese să vedem care sunt versurile, iar dacă el compune muzică şi versuri, să vedem care sunt acele producţii. Aş mai fi interesat să ştiu opinii ale unor personalităţi din lumea artistică şi ştiinţifică referitoare la unii dintre cântăreţii de folclor. Dacă au jucat în filme, dacă au apărut în spectacole de teatru, prezintă interes. Acum când spaţiul dedicat unei astfel de lucrări nu este limitat, nişte fotografii, nişte copii după afişe de spectacole, nişte reproduceri după coperţile discurilor sau CD-urilor ar fi bine venite.
Pe Internet sunt tot felul de materiale, unele cu iz de senzaţional sau de scandal legate de cântăreţii de folclor. Mie mi se pare că mulţi dintre ei nu au înţeles că talentul şi munca asiduă şi fac tot felul de afirmaţii sau apar în public cu lucruri cu totul diferite de menirea lor ca artişti. Vin şi povestesc despre nefericirile lor din căsnicie, despre sfaturile lor pentru alţii şi despre ceea ce creează, despre ceea ce cântă şi mai ales despre trecutul lor care mai apropiat sau mai îndepărtat.
Acum apar cântăreţi de folclor îmbrăcaţi în haine curate, de un alb incredibil, care când cântă au gesturi studiate şi fac mişcări de roboţei. Parcă nu aş vrea să remarc exagerările practicate de unele cântăreţe de folclor, în a se aranja fără a se lăsa mai prejos faţă de cântăreţele de muzică pop sau rock. Acum costumele populare purtate sunt foarte încărcate, ca să fie puse în evidenţă nu neapărat talentul creatorilor populari, cât mai ales opulenţa celor ce le poartă.
m-am gândit să dau note cântăreţilor de folclor. Sunt subiectiv în a-i aprecia, dar ţin seama de faptul că mulţi dintre ei chiar cred că sunt în stare să facă de toate, adică mai ales scriu versuri, de cele mai multe ori de o mediocritate teribilă, revoltătoare şi mai ales proaste, lipsite de metafore, inteligenţă şi coerenţă.
Era vorba de a face un şablon, dar nu era un lucru prea simplu, căci interpreţii au particularităţi care determină fie o construcţie complicată, fie se fac simplificări şi transformă prezentarea într-o schemă uneori simplificată. Am renunţat la şablon pentru că:
- nu am suficiente elemente despre toţi cântăreţii de folclor,
- am spus de la început că voi fi subiectiv, căci spun doar ceea ce mi-a plăcut,
- nu toţi cântăreţii de folclor sunt la fel de importanţi,
- venind din epoci diferite, materialul disponibil este neomogen,
- familiile care deţin informaţii despre cântăreţii de folclor nu le pun în mediul online,
- nu am optat pentru chestii de senzaţie şi mulţi cântăreţi de folclor sunt prezenţi prin aşa ceva, - aşa m-am gândit să fac eu lucrurile, iar cine vrea altceva să facă singur.
Eu vin dintr-o perioadă în care folclorul avea aspecte extrem de bine filtrate, chiar dacă se vorbea şi despre folclorul nou, cel al perioadei comuniste. Acum este inflaţie de cântăreţi de folclor şi de producţii pentru că:
- există multe posturi tv dedicate folclorului,
- cu bani se difuzează fix orice, fără filtre,
- lipsesc etaloanele şi reperele auto-selecţiei,
- suficienţa şi superficialitatea sunt dominante,
- goana după câştigul facil este la ordinea zilei,
- mulţi cred că li se potriveşte orice,
- lipsa culturii face ravagii în rândul falşilor creatori,
- pirateria influenţează negativ încasările legale din muzică,
- baza câştigurilor este la nunţi şi botezuri, unde calitatea nu contează,
- mijloacele tehnice de producţie şi difuzare au caracter de masă.
Nu trebuie făcute promisiuni de nici un fel aici şi acum, rămânând deschisă problema prezentării cântăreţilor de folclor. Dacă se dezvoltă abordări din mai multe direcţii, cu seriozitate, punând accent pe calitatea producţiilor de folclor autentic, curentul va duce fenomenul spre o direcţie bună, ceea ce va duce la creşterea calităţii cântecelor, îmbunătăţirea apariţiilor în spectacole şi obţinerea acelui plus de calitate aşteptat de noi toţi, fără a se face eforturi prea mari, căci cererea de interpretări de calitate a unor cântece de calitate e mare, iar oferta care să răspundă acestor exigenţe este mult prea mică, deşi sunt fluvii de texte şi de melodii fără valoare în piaţă, care dispar exact aşa cum au apărut, adică meteoric.
Cu timpul, prin adăugarea de informaţii bine structurate, se va întregi imaginea asupra a ceea ce reprezintă mulţimea cântăreţilor de folclor, imagine care se va curăţa de tot felul de elemente neinteresante. Se vor face studii care să evidenţieze similitudini, care să folosească metode cantitative care să demonstreze ipoteze dintre cele mai noi, laturi care nu au fost luate niciodată în considerare. Aspecte noi, originale, vor fi tratate astfel încât să se ajungă la noi ierarhizări, spectaculoase şi de durată, mediul online oferind instrumente noi, care folosesc un volum foarte mare de informaţii achiziţionate direct, iar procesul de agregare foloseşte tot ce este mai nou în teoria şi practica profilelor.



                                                                                                                                                                                                    Înapoi