SOFTWARE - Introducere ©


A vorbi acum în 2019 despre software în termenii deceniului trecut, deja se face o eroare fundamentală căci acum:
- altele sunt obiectivele urmărite de utilizatori,
- cu totul altfel văd dezvoltatorii o investiţie,
- tehnologiile au evoluat într-un ritm ameţitor,
- cloud computing a spulberat barierele de folosire a resurselor,
- piaţa software are cu totul alte dimensiuni,
- filosofia Internetului a modificat exigenţele tuturor celor implicaţi,
- accesul liber la orice a ridicat ştacheta pentru toţi,
- altele sunt ştiinţele la care se face apel,
- toată lumea dispune de un laptop unde să dezvolte sau să utilizeze software,
- componentele open source sunt cele care dictează exigenţele,
- nimeni nu are cum să invoce imposibilitatea de a fi la curent cu tot ce este nou,
- interdisciplinaritatea este acum esenţială în orice abordare software.
Un produs software, căci şi ieri şi azi, dar şi mâine tot despre produse software se va vorbi, deci, un produs software, acum trebuie privit diferit din punctul de vedere al:
- dezvoltatorului care vrea ca totul să se producă repede ieftin şi cu un profit pe măsură,
- utilizatorului, care doreşte ca produsul să-i fie mănuşă în raport cu interesele lui,
- investitorului, care doreşte să-şi recupereze rapid investiţia, iar riscurile să fie minime,
- administratorului, dornic să nu aibă probleme majore în a menţine aplicaţia în uz curent.
Acum s-au schimbat raporturile dintre dezvoltatori, utilizatori şi produsele software, căci acestea din urmă trebuie să funcţioneze în mediul online 24/24 ceea ce înseamnă că structura ciclului de dezvoltare s-a modificat semnificativ, testării revenindu-i un rol covârşitor.
Diferenţele de calitate se proiectează la nivelul economiilor de timp multiplicate. Una era să vezi un produs de gestiune de stocuri la o întreprindere, unde se foloseau pe zi elementele bazei de date de 100 de ori şi cu totul altfel stau acum lucrurile în cazul wikipidia unde zilnic sunt milioane de utilizatori şi numai pierderea doar a unei secunde de către fiecare utilizator din cauza unui mod ineficient de încărcare, înseamnă pierderi uriaşe. Aşa se întâmplă la toate aplicaţiile mobile, unde tranzacţiile întârziate duc la pierderi imense, mai ales când este vorba de bursa de valori, de exemplu.
Suntem în anul 2019 şi exigenţele sunt cu totul altele, mai ales că toată lumea doreşte să-şi maximizeze câştigurile sau nivelul de satisfacţie în utilizarea de software. Să nu creadă nimeni că acum, lumea s-a schimbat în sensul că se lasă păcălită sau acceptă produse software de calitate îndoielnică.
Se ştie că un produs software, oricare ar fi el, se dezvoltă după exigenţele unui proiect, în condiţii de management de proiect. Deci, nimic nu este la voia întâmplării.
Cine trăieşte în trecut, o face pe propria răspundere, iar acum între un produs software bun, inovativ şi unul clasic, nemodernizat, cel nou, chiar dacă include imperfecţiuni, va fi preferat, căci utilizatorul simte că a fost construit pentru el.
Rolul acestei abordări aflate aici sub denumirea de SOFTWARE este tocmai de a evidenţia că revoluţia este în curs şi cine nu e cu ea, va fi măturat de istorie, căci piaţa de software respinge tot ce a rămas împietrit într-un trecut, cândva glorios, dar care acum este total depăşit.